BRUKSVALLSLIDENS HOTELL & SPORTCENTER
ALLMÄNNA BOKNINGSVILLKOR SVENSKA
sidan 2
GENERAL BOOKING CONDITIONS ENGLISH
page 7
ALLMÄNNA BOKNINGSVILLKOR
Dessa allmänna villkor gäller mellan Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter, och den som själv eller genom annan träffar avtal med Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter enligt vad som angetts i bekräftelsen. Samtliga priser avser svenska kronor (SEK) och redovisas inklusive moms.
Vem är ansvarig?
Ansvarig förmedlare är Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter,
Myhrsvängen 5, 840 97 Bruksvallarna,
tel: 0684 201 80
Org.nr: 556157-0408
När blir min bokning bindande?
Bokningen blir bindande så snart anmälningsavgiften är betald. Görs bokningen inom 45 dagar innan ankomst blir bokningen bindande så fort hela avgiften är betald.
När ska betalning ske?
Anmälningsavgift om 30% betalas inom 7 dagar från bokningstillfället.
Slutlikvid 45 dagar före ankomst.
Om bokningen görs inom 45 dagar innan ankomst, ska full betalning erläggas vid bokningstillfället.
Bokning av tillval i efterhand
Vid bokning av tillval i efterhand som t.ex. middagar betalas det i förväg.
Tillval går att avboka kostnadsfritt 14 dagar före ankomst. Därefter sker full betalning.
Avgift vid efterfakturering
Vid fakturering av bokning/vistelse i efterhand tas en avgift på 150 kr ut.
Vad händer om jag inte betalar i tid?
Vid utebliven betalning av anmälningsavgiften skickas en påminnelse ut efter 7 dagar. Betalas inte anmälningsavgiften efter påminnelsen avbokas er bokning. Betalas inte slutlikvid i tid kan påminnelseavgifter/inkassoåtgärder komma att vidtas.
Vid ändring och avbokning
Ändring och ombokning är möjligt fram till 30 dagar före ankomst mot en avgift. Kostnaden är 250 kr per bokning och tillfälle. Överlåtelse kan ske före avresa och meddelas. Observera att ändring av ankomst- eller avresa räknas som ombokning.
Vad gäller om jag vill avboka?
Du kan avboka per telefon 0684-201 80, via mail till info@bruksvallsliden.se.
Har du bokat via någon av våra säljkanaler ska avbokningen ske via dem.
Avbokningar som görs till någon annan än oss eller den bokningskanal du bokat via, anses som ogiltig.
Du ansvarar själv för att din information har gått fram.
Avbokningen ska ske senast kl 12.00, två dagar före ankomst. Därefter gäller inte tillköpt avbokningsskydd.
Vad kostar avbeställningsskydd?
300 kr/person på hotellet samt 500 kr/stuga/lägenhet.
Avbokning med avbeställningsskydd (Boende med frukost eller halvpension)
Du kan köpa ett avbeställningsskydd vid bokningstillfället eller inom 7 dagar från att din bokning är gjord.
Det innebär att du kan avboka bokningen fram till och med två dagar innan avtalad ankomst, senast kl 12.00.
En administrativ avgift på 500 kr tillkommer.
Kostnaden för avbeställningsskyddet återbetalas ej.
Förutsättningen för avbokning är att du eller någon i ditt resesällskap (på samma bokning (gäller ej paketbokningar) uppfyller något av följande kriterier:
- Du har drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall
- Du har fått en inkallelse till krigsmakt eller civilförsvar
- Du har drabbats av väsentlig skada genom bostad, brand, översvämning eller liknande allvarlig händelse.
Du måste kunna styrka dina förhinder med intyg från t.ex. läkare, myndigheter eller försäkringsbolag. Intyget skall vara oss tillhanda senast en vecka efter avbokningsdagen.
Avbokning med avbeställningsskydd för Paket
Du kan köpa ett avbeställningsskydd vid bokningstillfället eller inom 7 dagar från att din bokning är gjord.
Avbeställningsskyddet är personligt och gäller per person.
Det innebär att du kan avboka bokningen fram till och med två dagar innan avtalad ankomst, senast kl 12.00.
En administrativ avgift på 500 kr tillkommer.
Kostnaden för avbeställningsskyddet återbetalas ej.
Förutsättningen för avbokning är att du uppfyller något av följande kriterier:
- Du har drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall
- Du har fått en inkallelse till krigsmakt eller civilförsvar
- Du har drabbats av väsentlig skada genom bostad, brand, översvämning eller liknande allvarlig händelse.
Du måste kunna styrka dina förhinder med intyg från t.ex. läkare, myndigheter eller försäkringsbolag. Intyget skall vara oss tillhanda senast en vecka efter avbokningsdagen.
Avbokning utan avbeställningsskydd
Vid avbokning tidigare än 45 dagar innan ankomst behåller vi anmälningsavgiften. Från 45 dagar och fram till ankomstdag utgår ingen återbetalning. Avbokningen ska vara Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter tillhanda senast kl 12.00, 2 dagar före ankomst.
Vad har jag som resenär för rättigheter?
Om vi inte tillhandahåller hyrt boende i utlovat skick, eller vid rätt tidpunkt, och inte klarar av att erbjuda dig annat likvärdigt alternativ, så har du rätt att säga upp avtalet och få ersättning med avdrag av det du redan hunnit utnyttja.
Som förmedlare är vi skyldiga att se till
- att du får en skriftlig bekräftelse på din bokning.
- att köpt produkt/tjänst stämmer med beskrivningen. Vi ansvarar inte för löften som ägare av hyrt objekt eller dennes kontaktperson kan ha gjort direkt till dig utan vår vetskap.
- att du informeras om alla väsentliga förändringar som rör din bokning.
- att du får disponera boende från kl. 16.00 avtalad ankomstdag till kl. 11.00 avresedag, om inget annat bekräftats i er bokning. Avvikelser kan förekomma beroende på ert boendealternativ.
Vad har jag som resenär för skyldigheter?
- Minimiåldern för minst en person i sällskapet är 18 år.
- Att bevaka e-post och vara tillgänglig på de telefonnummer du uppgett vid bokningen.
- Kontrollera bokningsbekräftelsen och påtala eventuella felaktigheter omedelbart.
- Att följa ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller på anläggningen.
- Du får inte använda boendet till något annat än vad som avtalades vid bokning, och du får inte låta fler personer övernatta i boendet, än vad du uppgav vid bokning.
- Du ansvarar själv för skador som uppstår på fastigheten och dess inventarier, om du eller någon annan i ditt sällskap varit vårdslös.
- Vid självhushåll utan städservice, är det du som ansvarar för att städa ordentligt före avresa, om det inte är städat enligt instruktioner kommer en avgift att tas ut.
- Du är skyldig att följa de bestämmelser angående rök- och husdjursförbud för din stuga/lägenhet. Överträdelse medför en saneringskostnad från 3500 kr.
- Om klagomål angående störande uppträdande inkommer har Bruksvallsliden Hotell och Sportcenter rätt att omedelbart avhysa gäster från boendet/området om rättelse inte sker omedelbart efter tillsägelse. I det fallet sker ingen återbetalning för resterande hyrestid.
- Vid klagomål ska du i första hand kontakta receptionen så att eventuella oklarheter kan lösas direkt under din vistelse.
- Du ska vid bokningstillfället uppge om du lider av någon form av rörelsehinder, matallergi eller andra handikapp samt specificera om du har några speciella önskemål på grund av ditt handikapp.
Övrig gällande Hotellet
Sängkläder, handdukar, toalettpapper, tvål och avresestädning ingår i er bokning.
Handdukar byts ut var tredje dag. (Gäller inte försäsongen och vissa paket) Önskar ni nya handdukar tidigare går det bra att beställa i receptionen.
Övrigt gällande stugor/lägenheter
Stugor och lägenheter är utrustade för självhushåll. Tänk på att det inte ingår städning i hyrpriset, sänglinne, handdukar, toalettpapper/hushållspapper, barnsäng/barnstol om inget annat avtalats vid bokningstillfället på bekräftelsen.
Nyhetsbrev
Vid bokning blir du automatiskt registrerad för välkomstbrev, nyhetsbrev samt allmän information. Önskar ni att avregistrera er vänligen kontakta info@bruksvallsliden.se
GDPR
Vi värnar om din personliga integritet och strävar efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera ditt avtal med oss. Vi kommer inte att sälja eller dela med oss av dina personuppgifter till samarbetspartners eller tredje part såvida inte det krävs för att utföra angivna ändamål, alternativt att särskilda skäl föreligger, till exempel att polis, åklagare etc begär ut uppgifter. Dina personliga uppgifter registreras i samband med bokning, vid svar på enkät/marknadsundersökning samt uppgifter du själv lämnar tex via telefon- eller mailkontakt. Vi behandlar personuppgifter för att kunna fullfölja våra åtaganden mot dig som kund, försäkra oss om att vi har tillförlitlig information i händelse av olycksfall, kunna förse dig med relevant information i form av nyhetsbrev och annan elektronisk kommunikation (denna del kan du avsäga dig via avregistreringslänk i nyhetsbrevet) samt för statistik- och analysändamål. Vill du veta mer om vilken personlig information vi hanterar är du välkommen att höra av dig på info@bruksvallsliden.se
Vad händer om vi inte kommer överens?
Klagomål på rummet/stugan/lägenheten skall framföras till oss så snart som möjligt, dock senast kl 08:00 dagen efter ankomst. Fel som uppstår under er vistelse skall omgående anmälas. Vi behöver även klagomålen skriftligt samt ev. bilder för vår hantering. Om vi inte kan komma överens kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och representant för researrangörer och konsumenter. Nämndens adress är: Box 523, 161 15 Vällingby.
Vi reserverar oss för lagändringar, prisändringar och tryckfel som står utom vår kontroll.
GENERAL BOOKING TERMS AND CONDITIONS
These general terms apply between Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter and the person who, either personally or through another party, enters into an agreement with Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter as stated in the confirmation. All prices are in Swedish kronor (SEK) and include VAT.
Who is responsible?
The responsible agent is:
Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter, Myhrsvängen 5, 840 97 Bruksvallarna
Tel: +46 (0)684 201 80
Org. no.: 556157-0408
When does my booking become binding?
The booking becomes binding as soon as the booking deposit is paid.
If the booking is made within 45 days prior to arrival, the booking becomes binding once full payment is received.
When is payment due?
A booking deposit of 30% is due within 7 days of the booking date.
Final payment is due 45 days before arrival.
If the booking is made within 45 days of arrival, full payment is required at the time of booking.
Booking additional options afterward
For any additional services (e.g. dinners) booked after the initial reservation, prepayment
is required.
You can cancel add-ons free of charge up to 14 days before arrival. After that, full payment applies.
Fee for post-payment invoices
If an invoice is issued after your stay/booking, an administrative fee of SEK 150 will be charged.
What happens if I don’t pay on time?
If the deposit is not paid on time, a reminder will be sent after 7 days.
Failure to pay after the reminder will result in cancellation of your booking.
Late final payments may lead to reminder fees and/or debt collection measures.
Changes and cancellations
Changes and rebookings are allowed up to 30 days before arrival, subject to a fee of SEK 250 per booking/change.
Transfers of bookings are permitted before arrival and must be reported.
Note: Changes to arrival or departure dates are considered a rebooking.
What if I want to cancel?
Cancellations can be made:
By phone: +46 (0)684-201 80 By email: info@bruksvallsliden.se
If you booked via a third party, the cancellation must be made through them.
Cancellations made to any party other than us or your booking channel are considered invalid.
You are responsible for ensuring your cancellation is received.
Cancellations must be made no later than 12:00 (noon), two days before arrival. After this time, any cancellation protection purchased is no longer valid.
How much does cancellation protection cost?
SEK 300/person for hotel stays SEK 500/cabin or apartment.
Cancellation with protection (Accommodation incl. breakfast or half-board)
Cancellation protection must be purchased at the time of booking or within 7 days of the booking date. This allows you to cancel up to 12:00 (noon), two days before arrival. An administrative fee of SEK 500 applies. The cancellation protection fee is non-refundable.
You can cancel under these conditions (for someone included in the same booking, not valid for package bookings):
- Acute illness, accident, or death
- Summons for military or civil defense service
- Substantial damage to your home (e.g., fire, flooding, or other serious incidents)
Proof is required, such as a certificate from a doctor, authority, or insurance company, and must be submitted within one week of cancellation.
Cancellation with protection (Package deals)
Must be purchased at the time of booking or within 7 days of the booking date. Applies per person and is non-transferable. Cancellation allowed up to 12:00 (noon), two days before arrival. Administrative fee of SEK 500 applies. Non-refundable fee for the protection
Valid reasons for cancellation (with supporting documentation):
- Acute illness, accident, or death
- Military or civil defense summons
- Serious home damage (e.g., fire, flood)
Certificates must be submitted within one week of cancellation.
Cancellation without cancellation protection
If cancelled earlier than 45 days before arrival, the deposit is non-refundable. From 45 days before arrival, no refunds are given. The cancellation must be received by Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter no later than 12:00 (noon), two days before arrival.
What are my rights as a guest?
If we cannot provide the agreed accommodation in promised condition or on time, and no equivalent alternative is available, you have the right to cancel the agreement and receive compensation minus the value of any used services.
As your booking agent, we are responsible for
- Providing a written booking confirmation
- Ensuring the product/service matches its description (we are not responsible for promises made by the property owner or third parties)
- Informing you of any significant changes to your booking
- Ensuring access to your accommodation from 16:00 on arrival day to 11:00 on departure day, unless otherwise confirmed (note: variations may occur depending on your accommodation)
What are my responsibilities as a guest?
- At least one person in your group must be 18 years old.
- You must monitor your email and be reachable at the phone numbers you provided.
- Check your booking confirmation and report any errors immediately.
- Follow all rules and guidelines at the facility.
- Do not use the accommodation for anything other than what was agreed upon, and do not exceed the maximum number of guests.
- You are liable for any damage caused by you or members of your group due to negligence.
- If your booking does not include cleaning services (self-catering), you must clean the property before departure. Failure to do so will result in a cleaning fee.
- Smoking and pet restrictions must be followed. Violations incur a sanitation fee starting at SEK 3,500.
- In case of disturbances, Bruksvallslidens Hotell & Sportcenter reserves the right to evict guests immediately without refund if behavior does not improve after a warning.
- Report all complaints to the reception during your stay so we can resolve the issue immediately.
At the time of booking, please inform us of:
- Any mobility issues
- Food allergies
- Disabilities
- Special requirements due to health/disability
Hotel-Specific Information
Bed linen, towels, toilet paper, soap, and final cleaning are included. Towels are changed every third day (not during pre-season or for some packages). Early towel changes are available upon request at reception.
Cabin/Apartment-Specific Information
Equipped for self-catering. Cleaning is not included in the rental price. Bed linen, towels, toilet/kitchen paper, baby cots/chairs are not included unless specified in your booking confirmation.
News letter
When your booking is registrered you will automatically recieve welcome letters, newsletters and general information. If you wish to unsubscribe, please get in contact with us at info@bruksvallsliden.se
GDPR – Personal Data Policy
We respect your privacy and strive to protect your personal data. Your data is used to manage your agreement with us. We do not sell or share your data with third parties unless required to fulfill the service, or in special cases such as legal requests from authorities. We collect data during bookings, surveys, and direct contact via phone or email. We use your information to: Fulfill our obligations to you. Ensure reliable information in case of emergencies. Provide relevant newsletters and updates (you can unsubscribe via the newsletter link). For statistical and analytical purposes. For more information about your personal data, contact us at: info@bruksvallsliden.se
What if we disagree?
Complaints about your room, cabin, or apartment should be reported as soon as possible, but no later than 08:00 the morning after arrival. Any issues during your stay must be reported immediately. Written complaints and relevant photos are required for processing. If no agreement can be reached, you may contact the National Board for Consumer Disputes (ARN): Box 523, 161 15 Vällingby, Sweden
We reserve the right to amend terms due to changes in law, pricing, or typographical errors beyond our control.